لوگو چهره و منظر هر برند است، بنابراین طرح آن از اهمیت زیادی برخودار میباشد. اگر یک لوگو به خوبی و درست طراحی شود یک دارای قدرتمند و با ارزش برای نام تجاری یا برند شما خواهد بود. طراحی یک نمایهی بصری موثر از یک برند به خلاقیت و تلاش بیشتری نسبت به طراحی سایر طراحیهای
گرافیکی دارد.
مثل هر کاری که نیاز به مهارتهای خاص خود دارد، طراحی لوگو نیز نیازمند تمرین و تحربه فراوان دارد تا بتوان یک لوگوی موفق خلق نمود. داشتن دانش کافی یکی از گزینههایی است که هر طراح لوگوی قوی و حرفهای باید واجد آن باشد.
1. کارهای مقدماتی جزو ضروریات است
طرحهای اولیه که به صورت دستی رو کاغذ نقاشی میشود اولین و مهمترین مرحله در طراحی یک لوگوی تاثیرگذار است. این طرحها میتواند شامل نقاشیهای سادهای باشد که با خودکار یا مداد روی کاغذ نقاشی میشود و یا در برنامههای طراحی وکتور مثل ایلوستریتور رسم میشود.
کار خود را با کشیدن 20 الی 30 طرح اولیه یا ایده آغاز کنید و سپس از بین آنها و یا با ترکیب چند ایده به ایده اصلی دست پیدا کنید. در صورتی که هیچ یک از این طرحها به شما کمک نکرد طرحهای دیگری رسم کنید.
یک طراح حرفهای در مقایسه با دیگر بخشهای طراحی، زمان بیشتری صرف این مرحله از کار میکند.
2. تعادل
تعادل در طراحی لوگو امر بسیار مهمیاست، چون ذهن ما به طور طبیعی در صورتی طرحی را دلپسند و جذاب ارزیابی میکند که آن طرح متقارن و دارای تعدل باشد.
با حفظ تعادل میان طرحهای
گرافیکی، رنگها و سایز عناصر در هر طرف طرح، یک لوگوی متعادل طراحی کنید. هر چند گهگاه میتوان قانون تعادل را شکست، اما به یاد داشته باشید که لوگوی شما را انبوهی از مردم دیده خواهد شد نه فقط توسط کسانی که این لوگو برای آنها خوشایند است و آن را بهه عنوان یک اثر هنری بی نظیر تلقی میکنند، بنابراین طراحی یک لوگوی متعادل یکی از اصول مهم طراحی لوگو است.
3. سایز
وقتی واد مبحث طراحی لوگو میشویم، سایز اهمیت ویژههای پیدا میکند. یک لوگو باید در هر سایز و اندازهای زیبا و خوانا باشد. یک لوگو در صورتی تاثیرگذار خواهد بود که هنگامیکه که سایز آن بیش از اندازه کوچک شود، مثلا برای استفاده روی پاکت نامهیا سربرگ، باز هم کیفیت، خوانا بودن و زیبایی خود را حفظ کند. همچنین هنگامیکه در قالبهای بزرگتر مثل پوستر و بیل بورد، و قالبهای الکترونیکی مثل تلویزیون و وب مورد استفاده قرار میگیرد نیز از همان شکل و شمایل و کیفیت اولیه برخوردار باشد. از آنجا که خواندن لوگو در مقیاسهای کوچک معمولا سخت تر است، بنابراین سعی کنید ابتدا لوگو را روی سربرگ و یا پاکت نامه چاپ کنید تا ببینید هنوز قابل خواندن هست یا نه.
شما میتوانید لوگوی خود را در مقیاسهای بزرگتر نیز آزمایش کنید.
4. استفاده هوشمندانه از رنگ
تئوری رنگ بسیاری پیچیده است، اما طراحانی که اصول آن را درک کرده اند قادر به استفاده از مزایای آن در طراحیهای خود هستند.
اصولی که باید آنها را به یاد بسپارید عبارتند از:
-از رنگهایی استفاده کنید که در چرخه رنگ به هم نزدیک هستند. مثلا برای یک پالت گرم از رنگهای قرمز، نارنجی و درجات مختلف رنگ زرد استفاده کنید.
- از رنگهای خیلی روشن استفاده نکنید چون این رنگها به سختی دیده میشوند.
- لوگو باید در رنگهای سیاه، سفید و خاکستری و همچنین در دو رنگ نیز زیبا و جذاب به نظر برسد.
- گاهی شکستن قوانین مانعی نداردریال فقط مطمئن شوید برای این کار دلیل قانع کنندهای دارید.
دانستن اینکه رنگها چگونه باعث برانگیخته شدن احساسات و حالات مختلف میشوند نیز اهمیت زیادی دارد. برای مثال، رنگ قرمز میتواند حس عصبانیت، عشق، هیجان و استحکام و توانایی را القا کند. این نکته را به یاد داشته باشید که شما میتوانید انواع رنگها را با هم ترکیب کنید و رنگی را به دست آورید که حس اصلی که برند باید به بیننده منتقل کند را در طرح ایجاد کنید.
استفاده از رنگهای خاص و تک یکی دیگر از ایدههای موثر است. برخی از برندها فقط با رنگ خاص و منحصر به خود قابل تشخیص و شناسایی هستند. مثلا وقتی به John Deere فکر میکنید، در واقع به John Deere سبز رنگ فکر میکند، و این مجموعه این برند را از رقبای خود متمایز میکند.
5. سبک طراحی باید مناسب کمپانی باشد
شما میتوانید از سبکهای طراحی مختلف برای طراحی لوگو استفاده کنید و برای پیدا کردن سبک مناسب باید اطلاعاتی در مورد مشتری و برند داشته باشید.
در حال حاضر گرایش طراحان لوگو به سمت سبک Web 2.0 یعنی لوگوهایی با نمای سه بعدی است که دارای
گرافیکهای برجسته، گرادیانت و سایه هستند.
این سبکبرای یک وب سایت Web 2.0 و یا یک کمپانی تکنولوژیکی مناسب است، اما ممکن است برای سایر برندها تا این اندازه تاثرگذار نباشد.
قبل از شروع کار، در مورد مشتری خود و مخاطبان او تحقیق کنید. این به شما کمک میکند از همان ابتدا بهترین سبک طراحی را تشخیص دهید و از دوباره کاریهای متعدد جلوگیری کنید.
6. تایپوگرافی یک عامل مهم
انتخاب فونت و سایز مناسب برای آن سخت تر از چیزی است که فکر میکنید. اگر طرح لوگوی شما شامل متن باشد که این متن جزئی از لوگو یا تگ لاین باشد، به زمان زیادی برای مرتب سازی و دسته بندی انواع مختلف فونت و آزمایش آنها در طرح، قبل از گرفتن تصمیم نهایی نیاز خواهد داشت.
سه نکته را هنگام انتخاب فونت برای لوگو مد نظر داشته باشید:
- از به کار بردن فونتهایی که رواج زیادی دارند، مثل فونت Comic Sans، اجتناب کنید، چون باعث میشود طرح غیر حرفهای و آماتور به نظر برسد.
- مطمئن شوید هنگامیکه سایز فونت کوچک میشود هنوز خوانا است، خصوصا در مورد فونتهای script.
- یک فونت کافی است، از به کار بردن دو فونت مختلف در یک طرح اجتناب کنید.
سعی کنید برای طرح خود از یک فونت سفارشی استفاده کنید. هر چه فونت اصیل تر باشد طرح را خاص تر میکند. از نمونههای موفق از لوگوهایی که در آنها از فونت سفارشی استفاده شده است Yahoo! و Twitter و Coca Cola را میتوان نام برد.
7. هدف به رسمیت شناختن است
نکته اصلی در طراحی یک لوگو به رسمیت شناختن و شناساندن یک برند است. خوب شما چگونه این هدف را برآورده میکنید؟
این موضوع مورد به مورد متفاوت است، اما هدف از طراحی یک لوگو این است که متوسط افراد یک جامعه آن برند را به یاد بسپارند.
از این نمونه لوگو میتوان لوگوی Coca-Cola, Pepsi, McDonald's و Nike را نام برد. با یک نگاه اجمالی به این لوگوها میتوانید آنها را بلافاصله تشخیص دهید.
کلید طراحی یک لوگوی محبوب و رسمیکه به سرعت شناخته شود، ترکیب همه عناصری است که در این مقاله از آنها صحبت شد، یعنی سایز، سبک، رنگ، تایپوگرافی و اصالت.
نادیده گرفتن هر یک از این موارد در طول فرایند طراحی کیفیت طرح نهایی را دچار خدشه میکند. پس هم اکنون طرح خود را بررسی کنید و ببینید مطابق این معیارها هست.
یک آزمایش سریع مشخص میکند آیا لوگوی شما به اندازه لازم و کافی قابلیت شناخته شدن هست یا نه. برای این کار لوگو را جلوی یک آینه قرار دهید و ببینید لوگو در این حالت همه قابل تشخیص هست.
به یاد داشته باشید که لوگوها در دنیای واقعی در معرض دید مخاطب قرار دارند، مثلا روی اتوبوس و بیل بورد.
بنابراین شما باید قبل از ارائه لوگو به مشتری آن را از زوایای مختلف در معرض دید قرار دهید تا ببینید به راحتی قابل تشخیص هست.
8. از متفاوت بودن نهراسید
برای برنده شدن در یک رقابت، باید به خود به عنوان یک طراح که دارای یک سبک خاص و منحصر به فرد است اطمینان و اعتماد داشته باشید. به جای کپی و تقلید از یک سبک یک طرح دیگر، ابداع گر بوده و در بین انبوهی از طراحان برجسته باشید.
از کار روی برنامه و نرم افزاری که برای طراحی استفاده میکنید لذت ببرید، طرح خود را دائما تغییر دهید تا زمانی که احساس کنید به نتیجه مطلوب دست پیدا کرده اید.
9. ساده طراحی کنید
هر چه لوگو ساده تر باشد راحت تر قابل تشخیص است. برای مثال، لوگوی Nike یکی از ساده ترین لوگوهای دنیا است که در عین حال به راحتی قابل تشخیص و شناسایی است.
قانون ساده طراحی کردن را از هم اکنون در برنامه کاری خود قرار دهید. اغلب با یک طرح پیچیده روبرو میشوید اما در نهایت به یک طرح ساده دست پیدا میکنید.
10. از افکتها استفاده کنید
Adobe Illustrator, Freehand, Photoshop و سایر برنامههای
گرافیکی دارای ابزارهای قدرتمند و فیلترهای متعددی هستند که شما میتوانید از آنها در طراحی لوگوی خود استفاده کنید، اما فراموش نکنید در این کار زیاده روی نکنید.
11. توسعه یک طرح "خط مونتاژ"
برای تولید پی در پی لوگوهای با کیفیت، باید فرایند طراحی یا "خط مونتاژ" خود را بهبود و گسترش دهید. این فرایند شامل مراحل زیر است:
-تحقیق و جستجو
- بارش مغزی و تولید ایده
- کشیدن طرحهای اولیه
- بهبود و ارتقای طرحهای وکتور
- ارسال طرح برای مشتری
- حذف یا اضافه کردن آنچه مشتری میخواهد
- نهایی سازی و تکمیل طرح و ارسال مجدد آن برای مشتری
هر چند ممکن است بخواهید دستورالعمل را کمیتغییر دهید، اما اید این مراحل را در طراحی هر لوگو دنبال کنید.
این به شما کمک میکند کارتان ساده ترشده، کار هدفمند و سازماندهی شده بماند، تمرکز روی قسمتهایی که لازم است از بین نرود و بهترین کیفیت و منسجم ترین نتایج را به دست آورید.
12. استفاده از طرحهای دیگر برای الهام گرفتن
قانون آخر برای طراحی یک لوگوی تاثیرگذار بسیار ساده است. از طرحهای دیگر طراحان کپی برداری نکنید! این در حالی است که الهام گرفتن از آثار طراحان دیگر توصیه میشود.
شما میتوانید از گالریهای آنلاینی که وجود دارد برای کسب ایدههای جدید برای طراحی استفاده کنید. استفاده از این وب سایتها را منع نمیکنیم اما توصیه میکنیم کار را از کشیدن یک طرح اولیه آغاز کنید و آن را گام به گام کامل کنید تا یک طرح اصیل خلق کنید.